Øget styrke og forbedret smidighed med yoga

Øget styrke og forbedret smidighed med yoga

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Det er sundt og godt for krop og sjæl at få motion. Er du typen, som elsker at bruge din krop, oplever du sikkert i kortere eller længere perioder, at den ikke helt tåler samme belastning, som den plejer. Det er for eksempel ikke altid hensigtsmæssigt at presse sin krop hårdt, når man er ved at komme sig over sygdom (og evt. er medicineret), er gravid, eller har en skade.

Samtidig sker der det, når vi bliver ældre, at vi ikke helt kan dyrke samme høje tempo og hårde belastning af muskler og led i samme omfang som før. Det er selvfølgelig vigtigt at vedligeholde kroppens funktioner, men den træning, som gav os energi og styrke, da vi var yngre, kan faktisk have den modsatte effekt på et svækket system. Musklerne bliver slidt, og leddene kan ikke holde til den hårde belastning. Dette betyder, at kroppen skal bruge længere tid til at restituere. Og så kan du opleve, at du ikke kan træne i mange dage i træk.

Hjælp kroppen med at reparere sig selv med yoga

Hvis du har svært ved at acceptere disse lange pauser i fysisk aktivitet, kan du med fordel fylde tomrummet ud med yoga. Du kan sagtens få sved på panden af yoga – yoga er ikke udelukkende blid afslapning. Med yoga kommer du i kontakt med din krop, således at du lærer at lytte bedre efter dens signaler. Gennem åndedrættet bygges bro mellem det fysiske og det mentale. Dette betyder, at du får en styrket oplevelse af din krops begrænsninger, styrker og svagheder, som du også kan bruge i din almindelige træning.

Yoga giver bedre træning

I det hele taget er der mange fordele ved at supplere sin træning med regelmæssig yoga praksis. Ud over øget smidighed kommer yoga hele kroppen igennem, og du vil hurtigt opdage, at dette måske ikke er tilfældet i din normale træning. Læs mere på joga.dk