Skab din personlige visuelle identitet
Det er egentlig ikke dig som person, der heri tænkes, at der skal laves en personlig visuel identitet.
For den har du sådan set i forvejen ved at være dig som den, du er, og du kan selv skabe denne modsat for eksempel et firma, der kræver, at man selv skaber en visuel identitet til denne, da den selv er statisk og ikke fysisk selv kan fortælle, hvordan den ønsker at tage sig ud udadtil.
Strategien med en visuel identitet kommer jo også at folkene bag firmaet, da de ønsker en sammenhæng mellem PR, brand, vision, mission og andre elementer ved firmaets ønske om at ramme det rette kundesegment og give dem positive associationer ved dette.
Lad os bare tage dig som person som eksempel: Du ved godt, hvordan du vil se ud, når du står ud af sengen om morgen.
Selv hvis du ikke gør noget væsentligt for at skille dig ud fra mængden, så er du stadig unik i kraft af at være den person, som du er, der udover den fysiske repræsentation også er kendetegnet ved tale, gang, følelser og alt det andet, der samlet gør dig til dig.
Det er det, som andre kender dig ud fra, og der er sikkert ikke to mennesker, der har præcis samme opfattelse af dig. Det kan rangere fra foragt til forgudelse, og forhåbentligt er der flere meninger, der hælder til det sidste element.
Samme slags opfattelser ønsker firmaer, at deres visuelle identitet bliver opfattet af andre mennesker, men firmaet i sig selv – fraset menneskene deri – kan ikke tilpasse sin identitet, som du kan som menneske, hvis du hører, at der bliver talt negativt om dig.
Så kan du forsøge at ændre dette til, hvis du mener, det er berettiget.
Men som firma er man nødt til at have en unik visuel identitet, som kan tilpasses efter, hvordan man analyserer sig frem til, at omverden og specielt kunderne mener om en, da firmaet vitterligt afhænger af overlevelsen fra andres opfattelse og dermed profit i kassen for at være til – det gør du som person trods alt ikke.