Bliv klogere på dine medarbejdere med en personlighedstest

15 June 2021 Anders Lundtang Hansen

editorial

Du bør lade dine medarbejdere gennemgå en personlighedstest, hvis du sidder derude som chef for en virksomhed og læser dette.

Det kan lyde som noget, man gør, fordi man vil afdække, om man kan bruge ens medarbejdere eller ej, men det er ikke en test, du skal lade dem gennemgå som et udskilningsforløb, eller når du er ved at ansætte nye medarbejdere – selvom den sidste mulighed faktisk kan hjælpe dig en del.

Man gør det derimod, fordi man gerne vil finde ud af, hvad det er for nogle muligheder, som ens ansatte besidder, som de måske ikke selv er klar over eller kan sætte ord på.

På den måde kan man nemlig dreje dem i retning af både den måde, som de vil fungere bedst på arbejdspladsen, men også hvor man kan se dem fungere i fremtiden i ens virksomhed.

Du får bedre medarbejdere med en personlighedstest

Og det skal jo selvfølgelig ikke være sådan en test, som man lige hiver frem fra et ugeblad.

Det skal derimod være sådan en, der er veldokumenteret for dine resultater og faktisk kan påvise nogle sider ved de ansatte, som de måske ikke selv var klar over.

For man viser jo sig selv frem fra sin bedste side, hvorfor man nogle gange glemmer, at man også er et helt menneske med styrker og svagheder – og det er kun godt, for sådan er vi så forskellige.

Sådan en personlighedstest kunne jo være et godt middel at tage med til en MUS-samtale eller anden vigtig snak, man har med den givne medarbejder.

Selvfølgelig forklarer man de ansatte, hvad denne test går ud på, så de ikke tror, det er noget, som man kan “tabe” eller “vinde”.

Som sådan kan man kun vinde, da man finder ud af en hel masse om sig selv i det lange løb.

More articles