Med catering handler det om at holde et stort overblik

27 June 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Hvis du tror, at catering “blot” går ud på, at man modtager en bestilling på noget mad, frokostordning, buffet eller lignende, som man lige fletter sammen og får sendt ud til stedet, som folket så indtager, og man henter det forgange service og bakker med hjem, hvis man har en aftale med stedet om fast levering, så kan du godt tro om igen.

Der findes mange forskellige former for cateringfirmaer derude, og desto større de bliver, desto flere forgreninger er der at holde styr på, og hvis man endda har flere afdelinger, fordelt over landet, så er der virkelig meget at holde styr på.

Men lad os bare tage en enkelt given opgave med catering, hvor der ikke bare er tale om levering af maden og afhentning af resterne, men hvor der også skal serveres samtidig.

Den slags ser man nemlig også, at cateringbranchen yder af service, så man som selskab udelukkende skal tænke på at sidde ned og hygge sig, mens der bliver serveret, og så kan man kalde efter dette personale til at skænke op for en, hvis det skulle blive nødvendigt.

Cateringfolkene her er ikke bare ydmyge tjenere; det er dem, som er tovholdere mellem køkkenet, hvor de forskellige retter bliver anrettet, som skal tilpasses med, hvornår de skal serveres, og det gamle tages ind.

Man skal hele tiden have øje på, hvornår hvad skal serveres, hvor langt gæsterne er med at spise, hvem der er tørstige og så videre.

Og resten af personalet skal balancere mange opgaver i hovedet og fysiske objekter i hænderne, men de må aldrig virke stressede, og bliver de spurgt til noget af gæsterne, så skal de altid have tid til at svare og bedst muligt hjælpe, også selvom det er et virkelig ubelejligt tidspunkt.

Så når du sidder til bords, hvor der serveres catering, så husk at sende en kærlig tanke til personalet, for de arbejder hårdt for din skyld.

More articles